Skip to main content

Naar aanleiding van de start van de wintersolden op woensdag 3 januari, maakten Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO de balans op van de afgelopen najaarsverkoop en de verwachting van de aankomende solden. Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 155 respondenten naar het resultaat van het afgelopen winterseizoen. In vergelijking met hetzelfde seizoen in 2022 hebben zelfstandige modewinkels dit najaar gemiddeld genomen 7,2% procent minder verkocht. 56,7% procent van de handelaars verkocht minder dan vorig jaar, 26% procent geeft hetzelfde cijfer aan. “Het negatieve cijfer is vooral te wijten aan de slechte start van het verkoopseizoen in september en oktober in combinatie met algemeen somber (wereld)nieuws”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

“De aanhoudend negatieve berichtgeving over de (geo)politieke situatie en de inflatie zorgden ervoor dat consumenten de knip stevig op de beurs hielden. Hierbovenop kregen we een bijzonder lange nazomer met warme temperaturen tot de helft van oktober en hadden we bij de daling van de temperaturen keer op keer regenachtige zaterdagen. Allemaal zaken waardoor consumenten minder enthousiast waren om winteritems te kopen”, gaat Delanghe verder.

Hoewel de verkoop niet goed genoemd kan worden, ziet Mode Unie wel een positieve noot in de blijvende trend van het bewust kopen van de consument. ‘We zien dat klanten minder stuks kopen en zeer doelbewust komen shoppen, maar dat kwaliteit, duurzaamheid en Belgische mode aan belang winnen. Lokaal kopen past in die trend en klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die zelfstandige handelaars hen bieden”, stelt Delanghe.

Met de eerste soldenweek in zicht schatten zelfstandige modehandelaars de soldenverkoop gematigd in. 59,7% van de handelaars denkt evenveel of beter te verkopen dan in januari 2022. 40,3% neemt een afwachtende houding aan en verwacht een mindere verkoop. Moderetailers blijven hoopvol en maken zich sterk dat ze met een mooi kwalitatief aanbod en een sterke service in januari nog heel wat koopjesjagers aan zullen kunnen trekken.

Uit de bevraging blijkt dat zelfstandige modehandelaars gemiddeld starten met een soldenkorting van 32%, wat in de lijn ligt van de voorbije jaren.