Skip to main content

Naar aanleiding van de start van de wintersolden op vrijdag 3 januari, maakten Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO de balans op van de afgelopen najaarsverkoop en de verwachting van de aankomende solden. Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 111 respondenten naar het resultaat van het afgelopen winterseizoen. In vergelijking met hetzelfde seizoen in 2023 hebben zelfstandige modewinkels dit najaar gemiddeld genomen ongeveer evenveel verkocht. 42% procent van de modehandelaars verkocht minder, 34,2% procent van de handelaars verkocht meer dan vorig jaar en 22,8% procent geeft hetzelfde cijfer aan. “Hoewel het grijze weer dit najaar overheerste, hebben we een pak minder regen gehad dan vorig jaar. Het feit dat de nazomer ook veel korter was en de temperaturen sneller daalden, zorgen er voor dat we het winterseizoen dit jaar beter afsluiten dan vorig jaar”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

De trend van bewust kopen wordt ook dit jaar doorgetrokken, ziet Mode Unie. “Klanten zijn heel goed geïnformeerd en weten goed waarvoor ze naar de winkel komen. Er wordt over elke uitgave goed nagedacht en klanten willen meer dan ooit kwaliteit voor hun geld. Lokaal en Belgisch kopen past in die trend en klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die zelfstandige handelaars hen bieden”, stelt Delanghe.
“Het laatste weekend voor Kerst is traditioneel het drukste weekend, maar doordat Kerst dit jaar op een woensdag viel, zagen we dat consumenten hun aankopen meer spreidden over de verschillende vakantiedagen. Maandag 23 en dinsdag 24 december hebben nog een extra push gegeven aan de eindejaarsverkoop, wat het resultaat van het seizoen nog positief beïnvloed heeft”, voegt Delanghe toe.

Met de eerste soldenweek vanaf 3 januari in zicht schatten zelfstandige modehandelaars de soldenverkoop positief in. De overgrote meerderheid van de handelaars denkt evenveel of beter te verkopen dan in januari 2023 (69,3%). 30,7% neemt een afwachtende houding aan en verwacht een mindere verkoop. Moderetailers voelen dat de consument zin heeft om te soldenshoppen en maken zich sterk dat ze met een mooi kwalitatief aanbod in januari nog heel wat koopjesjagers aan zullen kunnen trekken.

Uit de bevraging blijkt dat zelfstandige modehandelaars gemiddeld starten met een soldenkorting van 30%, wat in de lijn ligt van de voorbije jaren.