Skip to main content

Wil je na de soldenperiode nog een rek met kortingen laten hangen in de winkel? Dat kan, mits je rekening houdt met de regels rond het aankondigen van prijsverminderingen.

Referentieperiode

Wanneer je een prijsvermindering aankondigt aan de consument, dan moet je bij de verkoopprijs de vorige laagste prijs aanduiden die werd toegepast gedurende 30 dagen voorafgaand aan de toepassing van de prijsvermindering. De vorige prijs of de referentieprijs is de laagste prijs die je toegepast hebt tijdens de referentieperiode van dertig dagen. Wil je nu nog verwijzen naar 30% korting, dan moet die 30% gerekend worden op de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen, de soldenprijs dus.

De referentieprijs moet bovendien per verkoopkanaal of per verkooptechniek worden bepaald. Met andere woorden, de referentieprijs voor een bepaald product, van toepassing in je fysieke winkel kan verschillen van de referentieprijs voor hetzelfde product in je webshop.

De verplichting om een referentieprijs te vermelden is ook van toepassing op reclame die melding maakt van de verkoopprijs.

Deze verplichting geldt voor aankondigingen van een specifiek meetbare korting (bijvoorbeeld 10 % korting) en voor aankondigingen die de indruk wekken van een korting (bijvoorbeeld “promoties”, “zomerkortingen”).

De verplichting om te verwijzen naar de referentieprijs geldt niet voor:

  • Een gezamenlijk aanbod (bijvoorbeeld 1+1 gratis, 2 voor de prijs van 1)
  • Koppelverkoop (bijvoorbeeld tweede stuk aan de helft van de prijs)

Wil je bij je korting nog verwijzen naar de normale, pre soldenprijs, dan pas je best koppelverkoop toe. Bij het meegeven van een kortingpercentage moet je immers verwijzen naar de referentieprijs, wat de soldenprijs is.

Let ook op dat je niet verkoopt met verlies, dit is enkel toegestaan in bepaalde situaties zoals de soldenperiode.

Benaming

Het woord solden mag enkel gebruikt worden in de wettelijk vastgelegde soldenperiodes in januari en juli, dit woord mag je dus niet meer gebruiken in augustus. Wel kan je gebruiken maken van bijvoorbeeld ‘(laatste) kortingen’ of promotiecorner.

Wil je vaste prijzen gebruiken eerder dan een kortingpercentage, dan maak je best gebruik van de vermelding ‘Alles aan xx euro’. Zorg wel dat het voor de klant duidelijk is op welke producten deze prijs geldt, bijvoorbeeld door een speciaal rek te voorzien. De term ‘ronde prijzen’ gebruik je beter niet gezien dit voor discussie kan zorgen bij controle door de Economische Inspectie. De FOD Economie is immers van mening is dat dergelijke aankondigingen geen meetbare prijsvermindering aangeven, maar wel de indruk wekken van een prijsvermindering, hierdoor passen zij ook de regelgeving rond referentieprijs toe.  

Heb je een klacht die je wil aangeven bij de Economische Inspectie? Dat kan hier.

Klik hier voor alle informatie vanuit de FOD Economie.

Nog vragen? Geef Isolde een seintje via isolde.delanghe@modeunie.be